Służba bezpieczeństwa i higieny pracy

Misją portalu jest ukazanie szeroko pojętego bezpieczeństwa i higieny pracy jakie wystepuje w zakładach pracy.

Powołanie komisji bezpieczeństwa i higieny pracy

Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników jest zobowiązany powołać w zakładzie pracy komisję bezpieczeństwa i higieny pracy.

Na podstawie art. 23712 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.) pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracowników  jest zobowiązany powołać w zakładzie pracy komisję bezpieczeństwa i higieny pracy.

W składzie:

  • Przewodniczący – pracodawca lub jego przedstawiciel z zakładowej służby bhp,
  • Wiceprzewodniczący – społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników,
  • Członek – lekarz sprawujący opiekę nad pracownikami,
  • Członek – przedstawiciel pracowników.

Przewodniczącym komisji jest pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, a wiceprzewodniczącym – społeczny inspektor pracy lub przedstawiciel pracowników.

Do zadań komisji, jako organu doradczego pracodawcy należy:

  • dokonywanie przeglądu warunków pracy,
  • dokonywanie okresowej oceny stanu bezpieczeństwa i higieny pracy, 
  • składanie wniosków dotyczących poprawy warunków pracy, 
  • opiniowanie przedsięwzięć pracodawcy podejmowanych w celu zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, 
  • współdziałanie z pracodawcą w realizacji jego obowiązków w zakresie bhp.

Posiedzenia komisji odbywają się w godzinach pracy, przynajmniej raz w kwartale. Za czas nieprzepracowany w związku z udziałem w posiedzeniach i pracach komisji pracownicy zachowują prawo do wynagrodzenia.

Komisja jest uprawniona do korzystania z ekspertyz lub opinii specjalistów spoza zakładu na koszt pracodawcy, tylko w przypadkach uzgodnionych z pracodawcą.

Realizując zadania wymienione w pkt 2 komisja może żądać informacji i wyjaśnień na piśmie oraz udostępnienia do wglądu dokumentacji zakładu oraz współpracować ze służbą bhp pracodawcy.

Zarządzenie

Podstawa prawna

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Prev
Analiza ergonomiczna stanowiska pracy księgowego

Analiza ergonomiczna stanowiska pracy księgowego

Cel projektu Dokonanie wieloetapowej analizy ergonomicznej w celu diagnozy

Next
Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego na stanowisku księgowego

Dokumentacja oceny ryzyka zawodowego na stanowisku księgowego

Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń

You May Also Like